مهندس امجديان مشاور مدير عامل ورييس امور مجلس مخابرات ايران طي گفتگوي كوتاهي درخصوص انتخابات استاني
مهندس امجديان مشاور مدير عامل ورييس امور مجلس مخابرات ايران طي گفتگوي كوتاهي درخصوص انتخابات استاني عنوان کرد :

بار ديگر پس ازچهار بار رفت و برگشت طرح نمايندگان مجلس درخصوص استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي ؛بازهم زمزمه هايي در خصوص طرح مجدد اين موضوع در صحن علني مجلس به گوش مي رسد. اين طرح ايده تازه ايي نيست و در ادوار گذشته هم خيزهايي براي تصويب اين قانون برداشته شده اما هر بار به دلايلي مسكوت ماند كه عمر اين بازي رفت و برگشت به چهار رسيده است.
هرچند كه طراحان جديد طرح مذكور معتقدند كه درطرح پيشنهادي جديد تغييرات اساسي داده شده است ؛اما آنچه كه بعنوان مهمترين تغييرات مطرح شده اين است كه : "دراين طرح داوطلبان براي ورود به مجلس علاوه بركسب آراي مورد نياز در شهرستان ها بايد حداكثر آراي نسبي ازكل اراي اخذشده استان مربوطه را كسب كنند"
انچه كه مسلم است نظام انتخاباتي فعلي مجلس شوراي اسلامي ؛نظامي" نامزد محور" است كه اين مهم بسيار بسيار از تحزب و حزب گرايي ارجح تر و پذيرفته شده تر است زيرا دركشور ما به لحاظ گستردگي ؛تنوع جمعيتي ؛تنوع قوميت ها ؛مساحت استان ها ؛شاخص هاي جمعيتي ؛ درصد محروميت وبرخوداري و....هرگز نظام حزبي انتخاباتي دركشور شكل نگرفته است و بعيد هم بنظر مي رسد كه نظام تحزب وانتخابات حزبي حالا حالاها جامه عمل بپوشد.
اما موضوعي كه درانتخابات استاني مي تواند به قوام سياسي دركشور لطمه بزند اجحاف به حوزه هاي انتخاباتي كوچك وكوچكتر است كه شهروندان اين حوزه ها فكر مي كنند اهداف و آرزوهايشان درپاي خواسته هاي شهرهاي بزرگ قرباني خواهد شد.
علاوه براينكه احزاب وگروه هاي سياسي موجود دركشور نتوانسته اند شرايط را براي فعاليت مردم درحزب وگروهشان فراهم كنند واز طرف ديگر به دليل سوابق تاريخي وسياسي مردم ما نسبت به احزاب بي اعتماد هستند وازآنجا نهادهاي مدني نتوانسته اند حضور مثمر ثمري در زندگي مردم داشته باشند لذا شرايط براي انتخابات استاني وحزبي فراهم نيست وانتخابات استاني نمي تواند يك امر جامع الاطرافي باشد كه حقوق همه آحاد مردم را تامين نمايد.
علاوه براينكه احزاب وگروه هاي سياسي موجود دركشور نتوانسته اند شرايط را براي فعاليت مردم درحزب وگروهشان فراهم كنند واز طرف ديگر به دليل سوابق تاريخي وسياسي مردم ما نسبت به احزاب بي اعتماد هستند وازآنجا نهادهاي مدني نتوانسته اند حضور مثمر ثمري در زندگي مردم داشته باشند لذا شرايط براي انتخابات استاني وحزبي فراهم نيست وانتخابات استاني نمي تواند يك امر جامع الاطرافي باشد كه حقوق همه آحاد مردم را تامين نمايد.
يكي از مهمترين ابهامات استاني شدن انتخابات اين است كه اين موضوع تاچه حد مي تواندتامين كننده حقوق احاد مردم در روستاها وحوزه هاي كوچك شود ؟ انچه كه نگراني كارشناسان و آگاهان را نسبت به اين موضوع تشديد مي كند اين است كه استاني شدن انتخابات به وحدت ملي ؛همگرايي عمومي ؛مسائل قوميتي و... دامن بزند كه درنهايت كشور و نظام اسلامي از اين رهگذر آسيب هاي جبران ناپذيري ببينند.
اگر انتخابات استاني شود بعنوان مثال در مركز استان كه نامزدها بيشترين آرا را براي خود شان جذب مي كنند و حوزه هاي كوچكتر عملا به حاشيه رانده مي شوند واين به حاشيه رفتن حوزه هاي كوچكتر باعث ياس وسرخوردگي مردم شده چرا كه فكر مي كنند درتعيين سرنوشت خودشان موثر نيستند واين موضوع عملا همگرايي وهم افزايي سياسي واجتماعي استانها را ازبين مي برد! ودرنهايت هم مي تواند ناهنجاري هاي سياسي رابدنبال داشته باشد؛اما در شرليط كنوني انتخابات همين مردم شور ونشاط وحضور ومشاركت فعال دارند وخودشان را بصورت حداقلي هم در تعيين سرنو شت شان دخيل مي دانند واين موضوع تبعات سوء پيش گفته را ندارد .به هرحال بايد منتظر شد تا ببينيم درروزهاي آتي بهارستان نشينان چه خواهند كرد وچه چيزي را مطرح مي كنند؟



